Recommended by: CESARE FACCHETTI

Studio Fenice is a glass making and artistic stained glass restoration workshop, founded in 1983 in Bologna by Americo Corallini and Valeria Bertuzzi, master glaziers and restorers specializing in ceramic and glass artifacts. Initially, the two partners designed and crafted leaded and fire painted stained glass windows, as well as grisaille painted and multicolored enamel windows for historical buildings and homes; later, they dedicated themselves to the restoration of ancient stained glass, which today constitutes their main field of activity. In over 30 years of experience, they carried out restorative interventions on stained glass windows attributed to famous artists, such as Taddeo Gaddi, Jacopo del Casentino and Maestro di Figline. In 1994 they published the volume “Il restauro delle vetrate” (Stained glass restoration). Since 2012 they are members of the Corpus Vitrearum Medii Aevi Techincal Committee. They also install isothermal windows.

Add to an itinerary
REVIEW THIS ARTISAN
reviews
  • CRAFT QUALITY
  • ORIGINALITY AND AUTHENTICITY
  • COMPETENCE AND PROFESSIONALISM
  • LOCATION AND ATMOSPHERE
cesare-facchetti-profile
Cesare Facchetti Art historian and Vice-president Corpus Vitrearum
Metodo scientifico e sensibilità artigianale

L’attività nel campo del restauro è la maggior fonte di prestigio di Studio Fenice. Ammirevole è la profondità con cui hanno analizzato tutte ...

L’attività nel campo del restauro è la maggior fonte di prestigio di Studio Fenice. Ammirevole è la profondità con cui hanno analizzato tutte le problematiche poste dalle vetrate, fragili intermediarie della luce nell’architettura, quando i loro materiali e le loro strutture si degradano. Due aspetti apparentemente in contrasto sono caratteristici del modo di lavorare di Valeria Bertuzzi e Americo Corallini: un approccio rigoroso al metodo di lavoro e nell’analisi scientifica dei materiali e delle tecniche, non disgiunto da una sensibilità tutta artigianale per i “valori tattili”, frutto dell’intelligenza dell’occhio e della mano, che danno a un’opera il senso del tempo. Avere introiettato i modi e le cadenze di secoli di tecnica vetraria porta Studio Fenice a prediligere uno stile tradizionale per le sue vetrate originali, che diventano così portatrici dello stesso calore e delle stesse atmosfere che le vetrate di un tempo sapevano dare.