Evento Wellmade
BIO

As a child, Cesare Facchetti had the chance to closely observe leaded and stained-glass windows manufacture and restoration, thanks to the work of his father, who would realize and restore lamps and panels in a small workshop in Vimodrone, close to Milan.
Cesare Facchetti is an art historian, graduated in History of Art Techniques, with the thesis “The opalescent era of Milan”, based on the study of non-religious stained windows made in Lombardy in the Liberty era.
He has focused his researches and studies on this topic, by publishing articles and pamphlets, including “Milan against the light”, commissioned by Milan’s “Municipio 1”, a pamphlet dedicated to the leaded glass windows of the old town.
Since 2013, he has been organizing events and participating to conferences and training courses for Alfasigma, focused on inspiring and important people of the art field.
He also works as a tour guide and art mediator, and he is the Vice-president of the Italian section of the CVMA – Corpus Vitrearum Medii Aevi, educational centre and committee for the preservation of the Italian glassmaking heritage, through the study, research, enhancement and restoration of important stained glass windows.

Bologna

Studio Fenice

Metodo scientifico e sensibilità artigianale

L’attività nel campo del restauro è la maggior fonte di prestigio di Studio Fenice. Ammirevole è la profondità con cui hanno analizzato tutte ...

L’attività nel campo del restauro è la maggior fonte di prestigio di Studio Fenice. Ammirevole è la profondità con cui hanno analizzato tutte le problematiche poste dalle vetrate, fragili intermediarie della luce nell’architettura, quando i loro materiali e le loro strutture si degradano. Due aspetti apparentemente in contrasto sono caratteristici del modo di lavorare di Valeria Bertuzzi e Americo Corallini: un approccio rigoroso al metodo di lavoro e nell’analisi scientifica dei materiali e delle tecniche, non disgiunto da una sensibilità tutta artigianale per i “valori tattili”, frutto dell’intelligenza dell’occhio e della mano, che danno a un’opera il senso del tempo. Avere introiettato i modi e le cadenze di secoli di tecnica vetraria porta Studio Fenice a prediligere uno stile tradizionale per le sue vetrate originali, che diventano così portatrici dello stesso calore e delle stesse atmosfere che le vetrate di un tempo sapevano dare.

Bolzano

Vetroricerca

Luminous and sculptural surfaces

I met Alessandro Cuccato, founder of Vetroricerca, while he was working with Leonardo Nava on San Francesco al Fopponino’s stained glass windows, ...

I met Alessandro Cuccato, founder of Vetroricerca, while he was working with Leonardo Nava on San Francesco al Fopponino’s stained glass windows, in Milan. I appreciate their ability to imagine new ways and create luminous patterns which also serve as sculptural surfaces, giving a great variety of material textures and surfaces to their stained glass windows and artworks.