Based in Grottaglie, a historical craftsmens’ district near Taranto, Casa Vestita is an outstanding location featuring a magnificent 19th-century garden and wonderful objects on display.
The three brothers of the Vestita family are passing down their long-established ceramics tradition, with Carmelo moulding clay, Mimmo decorating manufacts and Antonio, who is an engineer, working on more complex projects.
In their workshop in Via Santa Sofia, they create unique, brilliantly coloured items featuring traditional local shapes, now renewed to meet contemporary taste. Just like the “pumo”, a typical lucky-charm from Grottaglie, to be seen on the balconies of historical or modern mansions in town: a flower bud decorated with acanthus leaves, a symbol of spring and of nature’s rebirth.

 

Add to an itinerary
REVIEW THIS ARTISAN
reviews
  • CRAFT QUALITY
  • ORIGINALITY AND AUTHENTICITY
  • COMPETENCE AND PROFESSIONALISM
  • LOCATION AND ATMOSPHERE
anna dibello March 2018
Atmosfere di una lunga tradizione

Entrando nel "mondo" dei fratelli Vestita si resta catturati dalla innumerevole quantità di materiali, attrezzature, colori nella cornice unica del ...

Entrando nel "mondo" dei fratelli Vestita si resta catturati dalla innumerevole quantità di materiali, attrezzature, colori nella cornice unica del quartiere della ceramica. E' davvero la bottega che tutti avrebbero voluto visitare. Qui si percepisce da vicino l'antica arte della ceramica grottagliese e a veder da un lato girare un tornio che da una porzione di argilla genera i suoi pumi, dall'altro le microscopiche incisioni e decorazioni su caolino, e poi restare assorto dai racconti di un passato in cui l'argilla veniva raccolta, raffinata ed impastata a mano per finire su un tornio alimentato a gamba ed in cui il pezzo asciugato veniva portato in cottura in antiche fornaci alimentate a legna. Nulla è il frutto di una recita per accontentare il viandante, anche l'umanità qui è autentica. Se vi trovate da queste parti non perdetevi questa incredibile esperienza.